Германската автомобилна индустрия е прекалено зависима от Китай

Призивите на политиците за намаляване на зависимостта остават нечути, защото компаниите все още продължават да реализират огромни печалби в Поднебесната империя

Пламен Георгиев,
Mercedes Китай

Mercedes-Benz

Г ерманските автомобилни производители печелят твърде много пари в Китай, за да се отдръпнат от втория по големина световен пазар. И въпреки че виждат предупредителните сигнали, те просто не могат да се оттеглят от големите печалби, които реализират в момента. Но в по-дългосрочен план това носи риск от икономическа катастрофа.

От автомобили до химически продукти, най-големите износители игнорират молбите на правителството и продължават да наливат милиарди в нови проекти, които обвързват съдбата им още по-тясно с втората по големина икономика в света. Германските корпоративни инвестиции в Китай са скочили с 1,3 милиарда евро между 2023 и 2024 г., достигайки 5,7 милиарда евро, според Института за китайски изследвания „Меркатор“.

Правителствените представители искат от бизнеса точно обратното, да намали тази своя зависимост от Китай. Но не казва как. Никой не смее да засегне въпроса „кой ще пати цената“: бизнесът чрез загубени печалби, работниците чрез съкращения, потребителите чрез по-високи цени или вече претовареното с разходи правителство.

Засега Китай просто предлага твърде много краткосрочни печалби, за да бъде игнориран, казват източници, на които Automotive News се обляга за този анализ. Изпълнителните директори не виждат голяма причина да променят курса, освен ако Берлин не се наложи или не помогне за плащането на сметката.

Последиците от бездействието в крайна сметка могат да бъдат дългосрочни. Колкото повече Германия обвързва индустрията си с Китай сега, толкова по-голямо влияние ще има Пекин върху най-голямата европейска икономика в дългосрочен план – сила, която Китай би могъл да използва, за да наклони световната конкуренция в своя полза или дори да ограничи опитите на континента да влияе върху световните дела.

Средно, автомобилните производители са представлявали около две трети от германските инвестиции в Китай от 2020 до 2024 г., установява MERICS. Тези разходи са се ускорили през последните години, като са нараснали с 69% между 2023 и 2024 г., достигайки 4,2 милиарда евро. Днес Китай е най-важният пазар за BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen Group.

BMW е инвестирала около 3,8 милиарда евро в проект за батерии в Шънян, което прави Китай център на най-голямата ѝ мрежа за научноизследователска и развойна дейност извън Германия. Компанията също така изнася електрически SUV-ове от Китай обратно в Европа.

Междувременно Mercedes премести годишната си среща на върха за стратегията в Пекин и разработва електрически модели само за Китай.

VW, който нарича Китай свой „втори домашен пазар“, по подобен начин подписа поредица от споразумения с китайски компании, за да ускори технологичното си развитие.

Този модел се простира отвъд автомобилната индустрия. BASF, германският химически гигант, току-що откри комплекс за 8,7 милиарда евро в Китай - най-голямата инвестиция в историята му. Миналия месец главният изпълнителен директор на BASF Маркус Камийт нарече Китай ключов за растежа на компанията, заявявайки, че пазарът е помогнал за противодействие на бавното производство в Германия.

По подобен начин доставчикът Bosch задълбочава зависимостта си от Китай за разработване на продукти, като същевременно съкращава работни места в Германия.

Като цяло, средните годишни германски инвестиции в Китай достигнаха 5,2 милиарда евро през последните пет години, което е доста над средното ниво от 3,3 милиарда евро, регистрирано между 2015 и 2019 г., според MERICS.

„Автомобилната индустрия енергично се стреми и прилага необходимото намаляване на риска, но то трябва да бъде и политически осъществено, а не просто изисквано“, каза говорител на VDA, германската асоциация на автомобилната индустрия.

Ръководители, които преговарят с правителството, предложиха вътрешни реформи – от намаляване на разходите за енергия до намаляване на бюрокрацията – които биха стимулирали дейността в Германия. Берлин обаче се бори да постигне напредък в програмата си, тъй като политическата фрагментация се задълбочава. А правителството вече се напряга да покрие ангажиментите си за разходи за климат, отбрана и социално подпомагане.

А Китай, с едно махване на ръката, може да предизвика криза само в рамките на няколко дни. Миналият месец германските автомобилни производители видяха как внезапното спиране на доставките на чипове от Nexperia, китайска компания, базирана в Холандия, може да наруши производството в рамките на няколко дни – криза, която все още не е напълно разрешена.

зависимост автомобилна индустрия Китай Германия